sobota, 6 czerwca 2015

Upał- co pić, a co lepiej sobie darować.

Cześć! Słonko dzisiaj świeci mocno w całej Polsce. W sumie wolę taką pogodę od zimna. Ale przed słońcem należy się odpowiednio chronić. Głównie przed odwodnieniem. Wszyscy wiemy, że podczas wysokich temperatur powinno się dużo pić. Ale co należy pić, a z czego lepiej zrezygnować?

Co powinniśmy pić...?

1. Woda mineralna
W czasie upałów najlepiej sięgać po wodę wysokozmineralizowaną lub średniozmineralizowaną. Do szklanki wody mineralnej możemy dodać plasterek cytryny, listek melisy lub mięty, które dodatkowo nas orzeźwią. Woda powinna mieć temperaturę pokojową lub być lekko schłodzona.

2. Owoce, nie tylko w formie soków
Owoce składają się w 80-90% z wody, dlatego jedząc je, szybko ugasimy pragnienie. Odwodnieniu organizmu zapobiegną także napoje przyrządzone na ich bazie. Szczególnie warto sięgnąć po owoce bogate w potas: morele (260 mg/100 g), czereśnie (220 mg), brzoskwinie (190 mg), truskawki, (150 mg), gruszki (116 mg) i cytrusy.

3.Herbata z mięty
Mięta ma działanie ochładzające, dlatego szybko obniży temperaturę ciała. Słaby napar herbaty miętowej można pić zarówno schłodzony, jak i ciepły. Tę metodę stosują np. Arabowie pijąc co jakiś czas małe ilości gorącej zielonej herbaty połączonej z miętą. Z kolei mieszkańcy Ameryki Południowej w czasie upałów popijają gorące Yerba Mate.

4.Sok pomidorowy
Sok pomidorowy jest skarbnicą potasu (230 mg/100 g), dlatego szklanka schłodzonego soku z pomidorów uzupełni niedobór tego pierwiastka. Dobre na upały jest też gazpacho - hiszpańska zupa z pomidorów podawana na zimno. Ponieważ jest to słona potrawa, dodatkowo dostarczymy organizmowi sodu.

5.Napoje izotoniczne
Niedobór elektrolitów pojawia się zarówno podczas aktywności fizycznej, jaki i upałów. W obu przypadkach pomogą napoje izotoniczne, które wyrównają poziom wody i uzupełnią niedobór elektrolitów w organizmie. Zawierają one nie tylko cenne biopierwiastki w odpowiednich proporcjach, lecz także witaminy i niewielkie ilości węglowodanów.

A czego lepiej nie pić w czasie upałów?

1.Kawa
Zawarta w kawie kofeina podnosi ciśnienie, przez co działa moczopędnie, wypłukując magnez i potas z organizmu. Tym, którzy nie wyobrażają sobie dnia bez filiżanki kawy, w czasie upałów lekarze polecają szklankę schłodzonego latte lub kawę bezkofeinową.

2.Napoje typu cola i napoje energetyczne
Napoje typu cola zawierają kofeinę, która wypłukuje organizm z cennych pierwiastków mineralnych, szczególnie magnezu i potasu, odpowiedzialnych za równowagę wodno-elektrolitową organizmu. Dodatkowo zawarty w coli kwas fosforowy (regulator kwasowości) wchodzi w reakcję z innym elektrolitem - wapniem, powodując jego wypłukiwanie. Poza tym cola i napoje energetyczne mają wysokość zawartość cukru i w dużym stopniu są nasycone dwutlenkiem węgla.

3.Mocna herbata
Herbata zawiera dużą ilość teiny, która działa tak jak kofeina, przez co sprzyja zwiększonemu usuwaniu elektrolitów z organizmu.

4.Alkohol
Podczas upałów promienie słońca nadmiernie rozszerzają naczynia krwionośne, a tym samym zmniejszają wydolność układu krążenia. Alkohol działa podobnie, w związku z tym takie połączenie powoduje niebezpieczne wahania ciśnienia. Dlatego u osoby, która w czasie upałów spożywa alkohol, mogą się pojawić np. zaburzenia rytmu serca. W czasie upałów wzrasta także skłonność do zakrzepów i udarów cieplnych. Na alkohol, ale jedynie w postaci szklanki piwa lub lampki wina, można sobie pozwolić wieczorem.


Tak więc najlepiej postawić na wodę i owoce :) Nie dajcie się upałowi. Piszcie jakie macie sposoby na upał :) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz